STATUT
Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Starachowicach
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Uniwersytet Trzeciego Wieku w Starachowicach zwany w dalszej części statutu Stowarzyszeniem, działa w szczególności na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz na podstawie niniejszego statutu.
- Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.
§ 2
- Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, posiadającym osobowość prawną.
- Stowarzyszenie zostaje powołane na czas nieokreślony.
§ 3
- Siedzibą stowarzyszenia jest miasto Starachowice.
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swoich celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność również poza granicami kraju.
- Stowarzyszenie może współpracować z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami i instytucjami, o tym samym lub podobnym profilu działania.
- Stowarzyszenie może pozostawać członkiem innych organizacji - krajowych
i międzynarodowych - na zasadach pełnej autonomii.
- O przystąpieniu lub wystąpieniu z organizacji, o której mowa w ust. 4, decyduje Zarząd zwykłą większością głosów.
§ 4
- Stowarzyszenie może powoływać do realizacji określonych zadań statutowych jednostki organizacyjne, działające na podstawie niniejszego statutu oraz własnych regulaminów.
- O utworzeniu i likwidacji jednostki organizacyjnej Stowarzyszenia decyduje Zarząd Stowarzyszenia. Zarząd Stowarzyszenia uchwala i zmienia regulaminy ww. jednostek organizacyjnych.
§ 5
- Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej ogółu jego członków.
- Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników za zgodą Walnego Zebrania Słuchaczy UTW.
§ 6
- Stowarzyszenie może używać odpowiedników swojej nazwy w językach obcych.
- Stowarzyszenie może używać wyróżniających je znaków graficznych i innych symboli.
- Stowarzyszenie może używać pieczęci, odznak i znaków organizacyjnych.
- Stowarzyszenie ma prawo wydawania zaświadczeń i legitymacji członkowskich według wzoru określonego przez Zarząd Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ 2
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 7
- Celem Stowarzyszenia jest:
1) Działalność edukacyjna, oświatowa i szkoleniowa w szczególności w zakresie medycyny i profilaktyki zdrowia, nauk humanistycznych, kultury i sztuki, nauk społecznych, nauk ekonomicznych i prawnych, nauk technicznych, nauk przyrodniczych i ekologii, problematyki szeroko pojętego bezpieczeństwa seniorów a także nauk o ziemi i wszechświecie oraz nauki języków obcych.
2) Inspirowanie i podejmowanie działań na rzecz środowiska ludzi starszych, w tym osób niepełnosprawnych, bezrobotnych i chorych oraz zapobieganie wykluczeniu społecznemu i przeciwdziałanie patologiom społecznym.
3) Stymulowanie rozwoju osobowego oraz intelektualnej, psychicznej i fizycznej sprawności osób starszych.
4) Propagowanie i popieranie różnorodnych form aktywności intelektualnej, psychicznej i fizycznej adekwatnie do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań osób starszych.
5) Wspieranie rozwoju edukacji i kultury, ochrona dóbr kultury i tradycji.
6) Aktywizacja społeczna osób starszych.
7) Upowszechnianie praw seniorów oraz uwrażliwianie ich na różnego rodzaju zagrożenia w szczególności ekonomiczne i informatyczne.
8) Organizowanie działań na rzecz osób niepełnosprawnych, chorych i bezrobotnych.
9) Ochrona i promocja zdrowia, w tym propagowanie aktywnego wypoczynku, zdrowego stylu życia oraz wiedzy o zdrowiu.
10) Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.
11) Profilaktyka chorób w tym chorób cywilizacyjnych.
12) Promowanie aktywnego spędzania wolnego czasu.
13) Profilaktyka uzależnień i patologii społecznych.
14) Propagowanie, kultywowanie, upowszechnianie i organizowanie turystyki i krajoznawstwa,
15) Organizowanie wypoczynku osób starszych.
16) Działalność na rzecz osób niepełnosprawnych.
17) Upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich.
18) Działalność na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.
19) Działalność na rzecz wzmacniania aktywności i świadomości obywatelskiej na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim.
20) Działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.
21) Działalność na rzecz upowszechniania i organizowania, utrzymania, nawiązania
i zacieśniania współpracy międzypokoleniowej.
22) Podejmowanie działań zmierzających do utrzymania, nawiązania i zacieśniania więzi
i kontaktów osobistych między mieszkańcami regionu - szerzenie przyjaźni
i współpracy pomiędzy miastami, regionami, państwami i narodami.
23) Promocja i organizacja wolontariatu.
24) Działalność na rzecz ekologii i ochrony środowiska naturalnego.
25) Działalność charytatywna
26) Upowszechnianie ekonomii społecznej.
27) Upowszechnianie „srebrnej gospodarki”.
28) Wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju społecznego, oświatowego, kulturalnego i gospodarczego obszarów wiejskich i miejsko - wiejskich
a w szczególności powiatu starachowickiego.
2. UTW prowadzi działalność statutową na rzecz swoich członków oraz działalność publiczną na rzecz ogółu osób starszych.
§ 8
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1) Prowadzenie działalności edukacyjno – informacyjnej.
2) Prowadzenie działalności szkoleniowej.
3) Organizację seminariów, szkoleń, warsztatów i kursów.
4) Organizację wykładów, odczytów, debat, konferencji, spotkań i prelekcji.
5) Organizację wystaw, koncertów, festiwali, festynów, występów i konkursów.
6) Organizację imprez i zajęć rekreacyjno-sportowych.
7) Organizowanie krajowych i zagranicznych wyjazdów edukacyjnych, turystycznych
i krajoznawczych.
8) Organizowanie obozów rekreacyjnych, sportowych, turystycznych i rehabilitacyjnych.
9) Prowadzenie działalności wydawniczej (wydawanie broszur, folderów, biuletynów, ulotek, książek itp.).
10) Prowadzenie działalności doradczej.
11) Prowadzenie działalności stypendialnej.
12) Organizację zbiórek publicznych i imprez charytatywnych oraz pozyskiwanie środków pieniężnych z dotacji, subwencji, składek członkowskich, osób fizycznych i innych źródeł.
13) Wspieranie finansowe i materialne osób będących w potrzebie.
14) Występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz, urzędów, instytucji, organizacji i fundacji w sprawach zgodnych z celami statutowymi.
15) Współpracę z instytucjami państwowymi i samorządowymi, sektorem prywatnym
i organizacjami pozarządowymi.
2. Wymienione w ust. 1. rodzaje działalności realizowane będą przez Stowarzyszenie w ramach prowadzonej przez nią nieodpłatnej działalności statutowej, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Stowarzyszenie może prowadzić odpłatną działalność statutową.
4. Odpłatną działalność statutową Stowarzyszenie może prowadzić w zakresie określonym w ust. 1 pkt 1-10.
5. Decyzję w zakresie prowadzenia danej działalności w formie odpłatnej bądź nieodpłatnej podejmuje Zarząd.
6. Prowadzona przez Stowarzyszenie odpłatna działalność statutowa podlega wyodrębnieniu w sposób zapewniający należytą identyfikację pod względem organizacyjnym i rachunkowym zgodnie z właściwymi przepisami o rachunkowości.
ROZDZIAŁ 3
CZŁONKOWIE – PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 9
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i osoby prawne – krajowe
i zagraniczne, jednakże osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.
- Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
§ 10
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
1) zwyczajnych
2) wspierających
3) honorowych
§ 11
- Członkiem zwyczajnym może być osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, niepozbawiona praw publicznych, pragnąca urzeczywistniać cele Stowarzyszenia z ukończonym co najmniej wykształceniem średnim będąca w wieku emerytalnym 55+.
- Cudzoziemiec, niezależnie od miejsca zamieszkania może być członkiem Stowarzyszenia na zasadach ogólnych.
- Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą w ciągu dwóch tygodni od daty złożenia deklaracji członkostwa. W razie odmowy przyjęcia w poczet członków, zainteresowany ma prawo w terminie jednego miesiąca od daty jej doręczenia złożyć na ręce Zarządu odwołanie do Walnego Zebrania. Walne Zebranie rozpatruje odwołanie
w czasie najbliższych obrad. Stanowisko Walnego Zebrania jest ostateczne.
- Maksymalna ilość członków zwyczajnych uzależniona jest od możliwości organizacyjnych i lokalowych Stowarzyszenia.
§ 12
Członkowie zwyczajni mają prawo:
1) uczestniczyć w Walnych Zebraniach z biernym i czynnym prawem wyborczym,
2) zgłaszać wnioski do władz Stowarzyszenia, a także oceniać ich działalność,
3) zgłaszać projekty uchwał,
4) uzyskiwać informacje od władz Stowarzyszenia w sprawach dotyczących ich działalności,
5) odwoływać się od uchwał władz Stowarzyszenia w sprawach członkowskich,
6) brać udział w przedsięwzięciach podejmowanych przez Stowarzyszenie na zasadach ustalanych przez Zarząd,
7) korzystać z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia.
§ 13
Do obowiązków członków zwyczajnych należą:
1) aktywne uczestniczenie w działalności Stowarzyszenia,
2) przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów oraz uchwał władz Stowarzyszenia,
3) troska o rozwój Stowarzyszenia i działanie na jego rzecz,
4) uczestniczenie w Walnych Zebraniach oraz posiedzeniach innych organów oraz ciał opiniodawczo-doradczych jeśli dany osoba jest jego członkiem,
5) regularne opłacanie składek członkowskich,
6) składki członkowskie winny być wpłacane do końca października w każdym roku akademickim, w uzasadnionych przypadkach składki mogą być wpłacone w dwóch ratach, pierwsza do końca października a druga do końca stycznia w danym roku akademickim,
7) dbanie o mienie i dobre imię Stowarzyszenia,
8) przestrzegania zasad kulturalnego współżycia w społeczności uniwersyteckiej oraz wzajemnej życzliwości i pomocy koleżeńskiej.
§ 14
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna i osoba prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu podjętej nie później niż w ciągu dwóch tygodni od daty złożenia deklaracji.
- Członkowie wspierający mają prawo osobiście lub przez przedstawiciela uczestniczyć w działalności Stowarzyszenia z głosem doradczym oraz zgłaszać władzom Stowarzyszenia wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez Stowarzyszenie działań. Członkowie wspierający nie posiadają czynnego i biernego prawa wyborczego. Członkowie wspierający mogą uczestniczyć w obradach Walnego Zebrania z głosem doradczym.
- Członek wspierający jest zobowiązany do regularnego wywiązywania się
z zadeklarowanych świadczeń oraz przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.
§ 15
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna niezależnie od obywatelstwa, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia lub szczególnie zasłużona w realizacji celów, dla których zostało powołane Stowarzyszenie.
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu. Członkowie honorowi mają wszelkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
- Członkowie honorowi mogą uczestniczyć w obradach Walnego Zebrania z głosem doradczym.
- Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
§ 16
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
1) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi,
2) śmierci członka, utraty zdolności do czynności prawnych lub utraty osobowości prawnej (w przypadku osób prawnych),
3) wykluczenia przez Zarząd w przypadku:
a) działania na szkodę Stowarzyszenia,
b) rażącego naruszenia postanowień statutu, uchwał władz i/lub regulaminów wewnętrznych obowiązujących w Stowarzyszeniu,
c) nieangażowania się w bieżącą działalność Stowarzyszenia w tym
w szczególności nieusprawiedliwione nieuczestniczenie w posiedzeniach władz Stowarzyszenia,
d) nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres co najmniej 3 miesięcy lub uporczywego nie wywiązywania się
z zadeklarowanych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia
4. Stwierdzenie ustania członkostwa lub wykluczenia ze Stowarzyszenia następuje w drodze uchwały Zarządu.
5. Od uchwał Zarządu w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 3 członkowi wykluczonemu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 7 dni od dnia doręczenia uchwały (uchwałę można doręczyć drogą e-mailową). Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Zarządu.
§ 17
- Członkowie Stowarzyszenia za wzorowe wykonywanie swoich obowiązków oraz aktywny udział w działalności Stowarzyszenia mogą być wyróżnieni lub nagradzani przez Zarząd Stowarzyszenia: pochwałą ustną lub pisemną, dyplomem uznania, nagrodą rzeczową lub pieniężną.
- Stowarzyszenie może ustanawiać odznaki, statuetki i przyznawać je osobom fizycznym
i prawnym zasłużonym dla Stowarzyszenia
ROZDZIAŁ 4
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 18
Władzami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zebranie;
2) Zarząd;
3) Komisja Rewizyjna.
§ 19
- Kadencja władz Stowarzyszenia trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Członkowie wybrani do władz Stowarzyszenia mogą tą funkcję pełnić przez dowolną ilość kadencji.
- W przypadku zmniejszenia się liczby pochodzących z wyboru członków władz w trakcie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków Stowarzyszenia, pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków władz nie przekroczy 1/2 liczby członków pochodzących z wyboru w trakcie kadencji.
W przeciwnym razie, Zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
- Zarząd może zrezygnować z uprawnienia wynikającego z ust. 2. W takim przypadku Zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
- Mandat członka powołanego w trybie określonym w ust. 2 wygasa wraz z upływem kadencji pozostałych członków danego organu.
- Nie można łączyć funkcji członka Zarządu i członka Komisji Rewizyjnej.
WALNE ZEBRANIE
§ 20
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie. Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd raz w roku, jako sprawozdawcze
i raz na cztery lata jako sprawozdawczo – wyborcze. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest zgodnie z § 21.
- O terminie, miejscu i porządku obrad zwyczajnego i nadzwyczajnego Walnego Zebrania Zarząd zawiadamia członków poprzez ogłoszenie na tablicy ogłoszeń lub informację w programie zajęć na 14 dni przed planowanym terminem obrad. Zarząd może ustalić inne sposoby zawiadamiania.
- Uchwały Walnego Zebrania podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów bez względu na liczbę członków obecnych na Walnym Zebraniu.
§ 21
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest:
1) z inicjatywy własnej Zarządu,
2) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
3) na wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych.
2. W przypadku złożenia wniosku o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania - Zarząd ma obowiązek zwołać takie zebranie w terminie 30 dni od daty wpłynięcia wniosku. Zasady określone § 20 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§ 22
W Walnym Zebraniu biorą udział:
1) z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni,
2) z głosem doradczym - członkowie wspierający i honorowi oraz zaproszeni goście.
§ 23
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
1) określenie głównych kierunków i programów działania Stowarzyszenia,
2) uchwalanie statutu i jego zmian,
3) podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia, wyznaczeniu likwidatora lub likwidatorów oraz przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia,
4) wybór i odwołanie wszystkich wybieralnych władz Stowarzyszenia i poszczególnych członków tych władz,
5) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności władz Stowarzyszenia,
6) podejmowanie uchwał w sprawie nadania oraz pozbawienia godności członka honorowego,
7) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawie stwierdzenia ustania członkostwa bądź wykluczenia ze Stowarzyszenia,
8) uchwalenie regulaminu funkcjonowania Walnego Zebrania,
9) podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz,
10) uchwalanie składki członkowskiej na wniosek Zarządu, jeżeli podwyżka będzie powyżej rocznego wskaźnika inflacji ogłoszonego przez GUS.
ZARZĄD
§ 24
Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania, reprezentuje go na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za swoją pracę przed Walnym Zebraniem.
§ 25
- Zarząd składa się z 5-15 członków.
- Zarząd na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego grona prezesa, dwóch wiceprezesów, skarbnika, sekretarza. Zarząd może wybrać drugiego skarbnika i drugiego Sekretarza.
- Zarząd zbiera się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Pierwsze posiedzenie Zarządu powinno się odbyć niezwłocznie, po dokonaniu wyboru, które prowadzi przewodniczący Walnego Zebrania.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes lub wiceprezes z własnej inicjatywy, na wniosek 1/3 składu Zarządu lub na wniosek Komisji Rewizyjnej. W przypadku wniosku, o którym mowa w zdaniu pierwszym posiedzenie Zarządu powinno zostać zwołane niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 21 dni od dnia zgłoszenia wniosku. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy prezes, a w przypadku jego nieobecności wiceprezes. Zasady określone
w § 20 ust. 3 stosuje się odpowiednio, przy czym termin zawiadomienia wynosi 7 dni przed planowanym terminem obrad.
- Posiedzenia Zarządu protokołuje sekretarz bądź inny członek Zarządu wskazany przez przewodniczącego obrad. Posiedzenia Zarządu może protokołować osoba, która nie jest członkiem Zarządu.
- Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Zarządu. W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos przewodniczącego obrad.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania Zarządu uregulowane zostaną, w uchwalonym przez ten organ, regulaminie Zarządu.
§ 26
Do kompetencji Zarządu należy:
1) realizowanie celów statutowych Stowarzyszenia,
2) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz oraz działanie w jego imieniu,
3) realizowanie uchwał Walnego Zebrania,
4) kierowanie całokształtem bieżącej działalności Stowarzyszenia,
5) zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
6) planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej,
7) podejmowanie uchwał w sprawie tworzenia funduszy celowych,
8) sporządzanie corocznego sprawozdania merytorycznego i finansowego z działalności Stowarzyszenia,
9) utworzenie biura Stowarzyszenia oraz zatrudnianie personelu,
10) uchwalanie regulaminów wewnętrznych związanych z funkcjonowaniem Stowarzyszenia,
11) powoływanie i odwoływanie ciał doradczych, komisji, sekcji i zespołów, samorządu studenckiego oraz określanie ich zadań w tym nadawanie i zmienianie regulaminów ich funkcjonowania,
12) podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego
i ruchomego,
13) prowadzenie działalności gospodarczej,
14) podjęcie decyzji w zakresie rejestracji Stowarzyszenia jako organizacji pożytku publicznego,
15) uchwalenie wysokości składki członkowskiej,
16) uchwalenie wysokości wpisowego oraz innych opłat związanych z działalnością Stowarzyszenia,
17) uchwalenie zasad regulowania składek członkowskich. Zarząd na prośbę pisemną członka Stowarzyszenia może w uzasadnionych przypadkach udzielać rocznego urlopu, po wykorzystaniu rocznego urlopu członek Stowarzyszenia nie płaci wpisowego,
18) przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,
19) prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
20) podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia Stowarzyszenia do innych organizacji,
21) przyznawanie wyróżnień, pochwał, dyplomów i nagród,
22) wnioskowanie o nadanie i pozbawienie godności członka honorowego,
23) rozpatrywanie wniosków zgłaszanych przez członków Stowarzyszenia.
§ 27
- Do reprezentowania Stowarzyszenia, w tym do zaciągania zobowiązań majątkowych, zawierania umów i udzielania pełnomocnictw uprawniony jest prezes i inny członek zarządu działający łącznie albo wiceprezes i inny członek zarządu działający łącznie, albo skarbnik i inny członek zarządu działający łącznie.
- W umowach pomiędzy Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach z nim, Stowarzyszenie reprezentuje członek komisji rewizyjnej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zebrania.
- Walne Zebranie jest organem uprawnionym do powołania pełnomocnika/pełnomocników do reprezentowania Stowarzyszenia w umowach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach między Stowarzyszeniem
a członkiem zarządu.
- Komisja rewizyjna jest organem uprawnionym do wyznaczenia swojego przedstawiciela do reprezentowania Stowarzyszenia w umowach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu.
- Zarząd Stowarzyszenia uprawniony jest do ustanowienia pełnomocników Zarządu. Uchwała w sprawie ustanowienia pełnomocników określa przedmiot umocowania.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 28
- Komisja Rewizyjna jest organem powołanym do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej:
1) nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
2) nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane
z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
4. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz w roku.
5. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek 1/3 składu Komisji lub wniosek Zarządu. W przypadku wniosku, o którym mowa w zdaniu pierwszym posiedzenie Komisji Rewizyjnej powinno zostać zwołane niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 21 dni od dnia zgłoszenia wniosku. Zasady określone w § 20 ust. 3 stosuje się odpowiednio, przy czym termin zawiadomienia wynosi 7 dni przed planowanym terminem obrad. W przypadku niezwołania posiedzenia Komisji Rewizyjnej przez przewodniczącego, posiedzenie może zwołać którykolwiek członek Komisji.
6. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym. Zarząd ma obowiązek powiadomienia członków Komisji o każdym posiedzeniu.
7. Uchwały Komisji rewizyjnej podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Komisji. W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos przewodniczącego obrad.
8. Szczegółowe zasady funkcjonowania Komisji Rewizyjnej uregulowane zostaną, w uchwalonym przez ten organ, regulaminie Komisji Rewizyjnej.
§ 29
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia,
2) wydawanie zaleceń oraz żądanie wyjaśnień w razie stwierdzenia nieprawidłowości
w trakcie kontroli,
3) ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań: merytorycznego i finansowego,
4) opracowywanie regulaminu funkcjonowania Komisji,
5) kontrola terminowości i prawidłowości opłacania składek członkowskich,
6) wnioskowanie o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu w razie jego bezczynności, nieprzestrzegania Statutu lub nierealizowania uchwał,
7) zwoływanie Walnego Zebrania w przypadku niewywiązywania się przez Zarząd z obowiązku określonego w § 20 ust. 2 lub 21 ust. 2,
8) wnioskowanie o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania,
9) przedstawienie Walnemu Zebraniu uwag i wniosków oraz zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności statutowej i finansowej Stowarzyszenia,
10) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu.
ROZDZIAŁ 5
MAJĄTEK I GOSPODARKA FINANSOWA
§ 30
- Źródłami majątku Stowarzyszenia są:
1) składki członkowskie, wpisowe oraz inne opłaty związane z działalnością Stowarzyszenia,
2) darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności prywatnej, ze sponsoringu, zbiórek publicznych,
3) dotacje, subwencje, udziały, kontrakty, środki z funduszy publicznych, granty, zlecenia usług,
4) wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia, w tym z odpłatnej działalności statutowej
i działalności gospodarczej;
5) dochody z majątku Stowarzyszenia, dochody z kapitału (odsetki, lokaty, akcje), dochody
z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub w użytkowaniu Stowarzyszenia.
2. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Decyzję o rozpoczęciu działalności gospodarczej i jej zakresie podejmuje uchwałą Zarząd.
3. Działalność gospodarcza prowadzona przez Stowarzyszenie może mieć wyłącznie charakter dodatkowy w stosunku do działalności pożytku publicznego.
4. Działalność gospodarcza prowadzona przez Stowarzyszenie może być prowadzona wyłącznie w rozmiarach służących realizacji jego celów statutowych.
5. Dochód Stowarzyszenia jest w całości przeznaczany na działalność statutową Stowarzyszenia i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.
§ 31
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
- Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
- Wszelkie środki pieniężne przechowywane są na rachunku bankowym Stowarzyszenia. Dopuszczalne jest wprowadzenie w Stowarzyszeniu obrotu gotówkowego (kasy).
- Stowarzyszenie nie przyjmuje płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość kwoty określonej w przepisach o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu - również w drodze więcej niż jednej operacji.
§ 32
Zabrania się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani
z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
2) przekazywania majątku stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
4) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż
w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
ROZDZIAŁ 6
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 33
- Uchwałę w sprawie zmiany statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów członków obecnych na Walnym Zebraniu
- Uchwałę w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów członków obecnych na Walnym Zebraniu.
- Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia powinna określać sposób likwidacji, osobę bądź osoby likwidatorów oraz cel, na jaki nastąpi przekazanie jego majątku. Koszty likwidacji pokrywa się z majątku Stowarzyszenia.
